Boendefrågor A - Ö

Att bo i flerfamiljshus skapar många möjligheter till gemenskap och trivsel, men ställer också krav på dig som hyresgäst och det är viktigt att du visar hänsyn till dina grannar.

  • Håll trapphuset fritt så att räddningspersonal och städpersonal kommer fram om olyckan skulle vara framme.
  • Rökförbud råder i alla gemensamma utrymmen (även hissen).
  • Gården är en gemensam plats för lek och avkoppling, släng inte skräp, fimpar och glas på marken. Hjälp oss att hålla den ren och säker för alla, stora som små.
  • Se till att dörrar till källargångar,cykelrum, förrådsutrymmen, garagelängor etc. hålls låsta så obehöriga inte kan ta sig in.

   

I speciella fall kan du få hyra ut din lägenhet i andra hand. Det kan till exempel gälla om du under en kortare period ska arbeta eller studera på annan ort eller om du skulle vilja pröva på sambolivet för en kortare tid.

Kom ihåg att om du vill hyra ut i andra hand måste du alltid söka tillstånd hos oss.

Här på länken hittar du blanketten Ansökan om andrahandsuthyrning som måste lämnas in till oss och godkännas.

Du som hyr ut i andra hand är alltid ansvarig för lägenheten, eventuella skador, störningar och att hyran betalas i tid.

Läs mer om andrahandsuthyrning

   

Att betala hyra med autogiro är enkelt och bekvämt.

När du har autogiro dras pengarna från ditt konto sista vardagen före den sista i varje månad, om du inte kommit överens om annat datum.

Du kan anmäla dig för autogiro via din internetbank,

eller använda Autogiroblankett som du kan skriva ut och skicka in till Glada Hudikhem AB  Box 1123  824 13 Hudiksvall

   

Vi kan i vissa fall tvingas säga upp boende från våra lägenheter. Det sker när den boende uppenbart och upprepade gånger bryter mot våra ordningsregler eller missbrukar sitt hyresavtal.

När vi säger upp en hyresgäst är vi också skyldiga att meddela detta till socialtjänsten. Att inte betala hyran är ett exempel på grund för avhysning. 

   

Att tänka på vid badrumsfrågor

  • Förbjudet att sätta upp egna vägghängda skåp, speglar eller hängare. Får alltså enbart borra, sätta krokar i befintlig krokbräda/trälist.
  • Tillhörande spegelskåp får ej tas ned.
  • Vill man justera bredd på badrumsdörr, anpassa trösklar och sätta upp stödhandtag för att anpassa sitt boende, skall hyresgästen alltid ansöka om en bostadsanpassning hos kommunen.
  • Tvättmaskinsinstallation kan göras om plats finnes och säkerhetsavståndet uppfylls och blir fackmannamässigt utfört. Kontakta en leverantör och entreprenörer direkt och bekostas helt av hyresgästen.
  • Enbart kondenstumlare får installeras och om säkerhetsavstånd uppfylls.
  • Vid behov av en duschlist/sarg på golvet i duschplatsen står hyresgäst för (får ej limmas).
  • Avlopp & golvbrunn rengörs kontinuerligt av hyresgäst.
  • Duschdraperistång tillhör lägenheten och är fastighetsvärdens ansvar.
  • Duschdraperi och draperi-ringar är hyresgästens ansvar att sätta upp.

Vill man ta bort badkaret ur badrummet så måste ansvarig personal hos Glada Hudikhem göra en bedömning utifrån nedanstående kriterier:

  • Badrummets ytskikt klarar en duschplats
  • Inga rörgenomföringar finns i väggen i den tilltänkta duschplatsen
  • Godtagbar lutning i golv och avloppet är bra placerat
  • Duschblandaren sitter på godtagbar höjd (flyttas ej)
  • Inga eluttag (inom 120 cm) från duschmunstycket
  • Tvättmaskin klarar säkerhetsavståndet

Vill man sätta in ett badkar, så måste ansvarig personal hos Glada Hudikhem kontaktas och göra en bedömning utifrån plats och badrummets storlek om det är möjligt.

  • Ventilationsdon rengörs av hyresgäst men får ej justeras eller övertäckas.

Endast i de fall väggarna inte klarar ett vägghängt handfat kommer ett golvstående kommod med handfat installeras av Glada Hudikhem.

För personer med funktionsnedsättning

Det finns möjlighet att ansöka om bostadsanpassningsbidrag. Bidrag kan exempelvis sökas för borttagning av badkar och montering av stödhandtag.

Ansökan görs hos Hudiksvalls kommun som fattar beslut med stöd av lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag.

Misstänker du en vattenskada eller skador i ytskiktet eller vitvaror så är det hyresgästens ansvar att underrätta Glada Hudikhem omgående för undersökning.

Allt som inte är normalt slitage i en lägenhet kommer du som hyresgäst att bli debiterad för och det görs alltid en slutbesiktning av din lägenhet vid utflytt.

   

Att tillbringa tid på balkongen är trevligt. Ta hänsyn till dina grannar. Det är en självklarhet att du inte skakar mattor, sängkläder eller andra föremål från balkongen. T

Av säkerhetsskäl får blomlådor bara sitta på insidan av balkongräcket.

Tänk på grannen under dig när du vattnar dina blommor.

Grillning

Vi tillåter elgrill på balkongen. Gas och kolgrill är förbjudet på grund av brandrisk.

Inglasad balkong

Om du vill glasa in din balkong måste du kontakta oss för att få tillstånd. Kostnaden står du själv för. 

Mata inte fåglar från balkong eller fönster. Det kan leda till att råttor och möss lockas till huset för att sedan ta sig in.

   

När du har sagt upp ditt hyresavtal bokar vi tid för besiktning av din lägenhet. Datumet för besiktningen bokas inom 1 vecka från uppsägningsdatumet. Dag och tid hittar du på din uppsägningsbekräftelse

Det bästa är om du kan vara med vid besiktningstillfället. Ev. skador som inte bedöms acceptabla vid avflyttning debiteras dig.

Slut och städbesiktning 

Lägenheten ska vara i gott skick och var noggrann med flyttstädningen. Du får betala städningen i efterhand om det är slarvigt städat.

När du flyttar måste du ta med dig alla dina tillhörigheter som finns i lägenheten, förrådet, garaget och på balkongen/uteplatsen. Boka tid med din husvärd för en slut och städbesiktning när du städat klart. Vi skickar sedan ett digitalt städkvitto som ska visas upp när du lämnar in dina nycklar.

   

Det är viktigt att du betalar hyran i tid.
Hyran ska betalas i förskott, senast den sista vardagen i månaden innan. Det innebär t.ex att hyran för april ska vara betald senast den sista mars.

Du får ett inbetalningskort av oss i god tid och du måste betala hyran i tid annars riskerar du att förlora ditt hyreskontrakt. Det går också bra att betala hyran via autogiro eller via e-faktura.

Om Du om någon anledning blir efter med hyran är det viktigt att Du omgående kontaktar oss.

Du kan anmäla dig för autogiro via din internetbank.

Du kan även skriva ut vår Autogiroblankett som du fylla i och skicka in till oss.

Betalar du via internet måste du ha ett OCR-nummer som du kan se om du loggar in på Mina sidor

Vårt bankgironummer är 577-1233

Det är alltid hyresgästens ansvar att kontrollera att hyran är betald i tid oavsett vilket betalningssätt man använder.

   

Har du en bil är du skyldig att hyra en bilplats eftersom hyresgäster inte äger rätt att parkera på besöksparkeringen.

Våra olika typer av bilplatser

  • P-plats
  • Motorvärmare
  • Carport (ingår motorvärmare)
  • Garage (ingår motorvärmare)

Du kan i mån av tillgång hyra en bilplats. Det finns olika utbud på olika områden. Är du osäker på ditt område kan du ringa till kundtjänst så hjälper vi dig.

Hur söker jag bilplats?

Du behöver först ställa dig i bilplatskön, det göra du genom att skapa en intresseanmälan på bilplats (inloggat läge). Du måste själv komma ihåg att uppdatera din intresseanmälan inom 12 månader från senaste uppdateringen för att den ska finnas kvar.

Kommande hyresgäst kan nu söka bilplats själv, behöver inte kontakta kundtjänst.

Varför kan jag inte söka bilplats?

- Du är inte boende hos Glada Hudikhem.

Får jag ha kontrakt på flera bilplatser samtidigt?

-Ja, i mån av plats och på korttidskontrakt.

Om du redan har ett kontrakt på en bilplats kan du få hyra ytterligare en på ett korttidskontrakt. Anledningen till att det blir på korttidskontrakt är på grund av den rådande parkeringsbristen vi idag har på många av våra områden. Det innebär att du får hyra platsen tillsvidare, så länge det finns vakanta platser inom ditt bostadsområde. Men den kan sägas upp om efterfrågan ökar och det finns hyresgäster som inte ens har en bilplats.

Vad händer med mina köpoäng?

Poängen du söker parkering med kommer att nollställas så fort du får ett kontrakt på en bilplats. Oavsett om du får den typen av parkering du önskar eller inte. När kontrakt har skrivits under går det bra att återigen ställa sig i bilplatskö för att börja samla nya poäng.

Kontrakt och uppsägningstid

Du kan skicka in en uppsägningsblankett eller ringa in till oss för att säga upp din bilplats. Det finns 3 olika typer av kontrakt beroende på typ av bilplatsplats och huvudkontrakt. Säger du upp din lägenhet sägs bilplatsen automatiskt upp och upphör att gälla samtidigt som lägenhetskontraktet.

- Korttidskontrakt. Innebär att bilplatsen förlängs automatiskt med en månad varje månad om inte hyregästen eller hyresvärden säger upp kontraktet. Uppsägningstiden är då en månad.

- 3 månaders kontrakt. Innebär att hyresgästen har 3 månaders uppsägningstid på bilplatsen.

- Årskontrakt. Innebär att kontraktet förlängs automatiskt med 1 år om inte hyresgästen säger upp parkeringsplatsen senast en månad innan kontraktet förlängs på nytt. Årskontrakt förlängs alltid till sista september (30/9). Oavsett när kontraktet sägs upp är uppsägningstiden till sista september.

På ditt kontrakt ser du vilket av dessa du har. Uppsägningstiden träder i kraft kommande månadsskifte för korttidskontrakt och 3 månaders kontrakt.

Byta bilplats

När du byter till en bilplats med högre facilitet kommer din tidigare bilsplats att sägas upp i samband med att du får tillträde till din nya bilplats, om så önskas. Byter du till en likvärdig eller en bilplats med lägre standard (exempel från garage till parkeringsplats) är det uppsägningsreglerna som står på kontraktet som gäller.

Regler kring bilplatser

Du som hyr garage ska alltid se till att garageporten är låst så att inte obehöriga kan ta sig in i garagelängan.

Endast du får nyttja din bilplats, du får inte överlåta bilplatsen till någon annan.

Läs här hur motorvärmaren fungerar

   

Om du som hyresgäst vill byta bostad med någon så måste ansökan om lämnas in och godkännas av oss. Se information gällande bostadsbyte på blankettens baksida.

Ladda ner blanketten Ansökan om bostadsbyte

   

Om du har en bestående funktionsnedsättning som gör att du behöver anpassa din bostad finns det möjlighet att ansöka om bostadsanpassningsbidrag. Bidraget är till för att underlätta vardagslivet och skapa förutsättningar för ett självständigt liv i den egna bostaden.  

En förutsättning för att få bidrag är att det finns en tydlig koppling mellan funktionsnedsättningen och den sökta åtgärden, och att behovet inte kan lösas på ett enklare sätt, till exempel med hjälpmedel.

Ansökan görs hos Hudiksvalls kommun som fattar beslut med stöd av lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag.

Exempel på behov som kan lösas genom bostadsanpassning:

  • Förflytta sig i bostaden (till exempel tröskelborttagning och stödhandtag)
  • Sköta sin hygien (till exempel borttagning av badkar)
  • Komma in och ur sin bostad (till exempel dörrautomatik och ramp)

   

Glada Hudikhem har installerat brandvarnare i samtliga lägenheter. Ta för vana att testa brandvarnaren en gång i månaden. Om den inte fungerar gör du en felanmälan till din husvärd.

Om det finns brandfilt i lägenheten se till att den är lättillgänglig om olyckan skulle vara framme.

  • Släck alltid stearinljus även om du bara går ifrån rummet en liten stund
  • Testa brandvarnaren genom att trycka på testknappen. Hitta en rutin så att du testar av din brandvarnare lite då och då
  • Lämna aldrig barn eller husdjur ensamma med levande ljus
  • Dra ut kontakten till kaffekokare och hårtork när de inte används
  • Rök aldrig i sängen
  • Håll dörrar till källare och vindar låsta för att minska risken för anlagda bränder

Grundregeln är RÄDDA - VARNA - LARMA - SLÄCKA

Om det börjar brinna - ring SOS 112

Film att se

Det brinner i din lägenhet - hur gör du?

Externa länkar

Läs mer om brandskydd på MSB

Tillsammans kan vi förhindra brand.

   

När våren är här är det många som vill börja cykla. Tänk på att parkera din cykel i cykelstället så den inte blockerar gångvägar och entréportar. På de flesta av våra bostadsområden har vi speciella cykelförråd där du kan låsa in din cykel.

Välkommen till kundtjänst för att kvittera ut en nyckel.

   

Om din diskmaskin ska kopplas ur ska du kontakta oss.

   

Uppsägning av lägenhet

Vid dödsfall äger dödsboet rätt att säga upp hyresavtalet. Om uppsägningen sker senast en månad efter dödsfallet är uppsägningstiden en kalendermånad. Uppsägningen skall undertecknas av samtliga dödsbodelägare eller av ombud med en fullmakt som bifogas uppsägningen. Dödsfallsintyg med släktutredning (beställs från skatteverket) och eventuell fullmakt (vårdnadsintyg) skall bifogas uppsägningen. Lämna in eller posta ifylld blankett, dödsfallsintyg med släktutredning och eventuell fullmakt till Glada Hudikhem för handläggning.
Det gäller endast om uppsägningen inkommer inom en månad efter att hyresgästen har avlidit. Annars gäller tre månaders uppsägningstid.

Ladda ner blanketten Uppsägningsblankett vid dödsfall

Visning av lägenhet

När lägenheten blir ledig till uthyrning gäller alltid skyldighet att låta den visas på lämplig tid. Här är det alltså dödsboet som har den skyldigheten, därför behöver vi förutom namn också telefonnummer för förmedling. Ni blir kontaktad för överenskommelse om tid för visning. Om du inte har möjlighet att visa lägenheten kan våra husvärdar hjälpa till med visning.

Vad bör jag som anhörig göra först

Som anhörig finns det saker du måste ta ansvar för att de utförs. Det kan t ex vara att ta hand om husdjur, post, se till bostad, tömma kylskåp osv. Det är viktigt att de anhöriga är överens om vem som skall göra detta. Om det råder osämja bör du se till att inte gå in i bostaden ensam. Ta med någon utomstående och ta inte med några saker från bostaden.

Dödsfallsintyg och släktutredning

Skatteverket registrerar dödsfall så snart dödsbevis har kommit in från läkare eller sjukhus. Efter registreringen kan olika intyg, som behövs i samband med dödsfallet, utfärdas. Ett exempel på intyg är "Dödsfallsintyg och släktutredning". Intyget används för att visa när en person avled och vilka efterlevande som finns. Intyget efterfrågas bland annat av Försäkringskassan om du ska ansöka om efterlevandepension men också av försäkringsbolag och bostadsföretag. Intyget beställer du hos Skatteverket.

Vad är ett dödsbo?

Dödsbo är namnet på en död persons tillgångar och skulder. Ett dödsbo är en så kallad "juridisk person" och existerar fram till dess att dödsboet upplöses genom arvskifte. Om det bara finns en dödsbodelägare existerar dödsboet till dagen då boupptäckningen registreras.

   

Du kan plocka bort innerdörrarna i din lägenhet om du vill, men sätt upp dem igen innan du flyttar.

Förvara dörrarna i ditt lägenhetsförråd så att de inte försvinner, skadas eller förstörs.

   

Hos oss ägs el-nätet av Ellevio. För alla våra hyresgäster som flyttar in registrerar vi dem hos Ellevio.

Du kan naturligtvis själv välja vilken el-leverantör du vill teckna avtal med gällande förbrukningen.

   

Så här sparar du energi i köket

  • Sätt lock på kastrullen så minskar energiförbrukningen med 30%
  • Använd kastruller med samma storlek som plattan. Om plattan är 1 cm större i diameter än kastrullen ökar energiförbrukningen med 20%
  • Skölj disken i balja eller med proppen i diskhon så minskar du enkelt varmvattenförbrukningen.
  • Tina frysta matvaror i kylen, då blir kvaliteten bättre och kylskåpet drar mindre energi.
  • Frosta av frysen minst 1 gång per år.
  • Dammsug baksidan på kyl- frysskåp regelbundet. Damm på kondensatorn/gallret kan öka energiförbrukningen med så mycket som 25%
  • Lagom temperatur i kyl/frys. Det bör vara under 6 grader i kylen och -18 grader i frysen.
  • Använd ugnen för flera saker efter varandra. Genom att använda ugnen för mat och bak efter varandra sparar du energi. Men står ugnen tom mer än 30 minuter kan du lika gärna stänga av den.
  • Använd inte spisfläkten i onödan under vintern. Den suger ut mängder med varmluft.

Avstängda apparater spar energi

  • Låt laddaren vila. Tomgångseffekten för batteriladdare, transformatorer, omformare etc. kan vara 5W eller mer. Står en laddare på jämt förbrukar den på ett år ca 40 kWh.
  • Stäng av TV:n med strömbrytaren, det minskar dessutom brandrisken.
  • Stäng av datorn ordentligt. Att skärmsläckaren går på betyder INTE automatiskt att datorn använder mindre el. Du bör därför se över dina inställningar.
  • Man bör också se till att datorns kringutrustning som skärm, högtalare och skrivare stängs av.
  • Byt till lågenergilampor.Varje 60 watts glödlampa som ersätts med en lågenergilampa innebär en besparing på ca 500 kronor.
  • Släck ljuset i rum där du inte vistas.

Spara energi i badrummet

  • Byt duschmunstycke. Med ett snålspolande duschmunstycke halverar du kostnaden. Testa din dusch genom att mäta hur lång tid det tar att fylla ett litermått. Fem sekunder motsvarar ca 12 liter/minut.
  • Duscha effektivt. Om du kortar ned dina duschtider från 10 min till 5 min halverar du också energiförbrukningen och kostnaden
  • Laga/byt droppande kranar. Droppande kranar kan leda till en stor vattenförbrukning.

   

Felanmälan gör du enklast online via "Mina sidor". Vi har även en central felanmälan där kundtjänst tar emot alla samtal och registrerar ärenden. Kundtjänst hjälper även er med allmänna frågor och vidarekopplar er till rätt person om det behövs. Telefon: 0650-354 00

På kvällar och helger anmäls akuta fel till vår jour på telefonnummer: 0650-139 50 (Besvaras av SOS Alarm).

   

Om du vill ha fest har du många grannar att ta hänsyn till.

Förbered dem gärna genom att prata med dom eller till exempel lägga en lapp i brevlådorna. Tänk på att både musik och röster hörs genom huset och kan störa fler än du tror.

Dina gäster är ditt ansvar. Du har även ansvaret om dina gäster stör - både i lägenheten, i trapphus och ute på gården.

   

Till varje lägenhet hör ett förråd där du kan förvara dina saker. En del hus har vindsförråd, andra har källarförråd. Information om var förrådet ligger får du i samband med att du flyttar in. Se till att du har ett godkänt lås på förrådsdörren. Titta gärna till ditt förråd med jämna mellanrum för att upptäcka eventuell skadegörelse. Om du har behov av ytterligare förvaring finns det på vissa områden extra förrådsutrymme att hyra. 

För trygghetens skull är det viktigt att du inte byter förråd med någon av grannarna. Om något skulle hända - som brand eller inbrott - behöver vi veta exakt vem som har vilket förråd.

Tänk på att inte ställa dina saker direkt på golvet i förrådet, då kan de bli helt förstörda om det blir översvämning. Kolla med ditt försäkringsbolag i din hemförsäkring - ofta kräver försäkringsbolaget att du förvarar dina saker på en viss höjd över golvet. För allas säkerhet får du inte förvara brandfarliga ämnen i förrådet.

Förvaring i trapphus är EJ tillåten

Trapphuset är en viktig utrymningsväg om något skulle hända i fastigheten. För att skydda dig och dina grannar mot exempelvis brand måste alla boende i huset hjälpas åt att hålla trapphuset rent från saker. Anledningen är dels att brännbart material så som barnvagnar, tidningar och kartonger utgör en stor brandfara. Men också att saker kan blockera vägen om något händer, både för dig som ska ta dig ut och för räddningspersonal som behöver ta sig in. Dessutom är risken stor att giftig rök bildas av exempelvis plastleksaker och andra föremål.
 
I vissa fastigheter finns speciella förvaringsutrymmen för exempelvis rollatorer och barnvagnar. Kontakta din husvärd för att få mer information om hur det fungerar i just ditt trapphus. I övrigt så ber vi dig att använda ditt förråd och andra avsedda förvaringsrum för dina saker istället för trapphuset.

   

Vi tillåter elgrill på balkongen. Gas och kolgrill är förbjudet på grund av brandrisk. Naturligtvis skall du ta hänsyn till dina grannar.

   

Hatthyllan ingår i lägenhetens standardutrustning. Om du sätter upp en egen hatthylla, spar den ordinarie och montera tillbaka den när du flyttar.

   

Enligt vår uthyrningspolicy är du skyldig att ha en hemförsäkring när du tecknat lägenhetskontrakt.

   

Husdjur är oftast till stor glädje för många, både ägare och grannar, men ibland kan de innebära problem och det finns en del saker man bör tänka på.
Släpp aldrig ut djur utan tillsynDet är ditt ansvar att se till att din hund eller katt inte förorenar i bostadsområdet - i synnerhet i närheten av barnens lekplatser.

Katt

Som kattägare har man ansvar för sin katt, dels att katten mår bra, men också att katten inte orsakar störningar för omgivningen. Det är tyvärr inte ovanligt att lösspringande katter förorenar i sandlådor, trappuppgångar, på uteplatser med mera och för allergiker kan de ofta vara ett stort problem. Inga kattbrädor och kattluckor får förekomma.

Hund

Håll alltid din hund kopplad. Även om du vet att din hund är den snällaste av dem alla så är många människor rädda för hundar. Rasta din hund på lämpliga ställen och plocka alltid upp efter din hund.

Orm

Du måste ha tillstånd från kommunen för att få ha orm i lägenhet eller lokal.

   

Det finns bredband via fiber till nästan samtliga fastigheter inom beståndet. Endast ett fåtal fastigheter saknar fiberanslutning.

Har du frågor om internettjänster?

Då ringer du Fiberstaden på 0650-55 60 00.

Har du prolem med din uppkoppling?

Då ska du göra en felanmälan till din internetleverantör.

   

Om du råkar att låsa dig ute kan du kontakta Glada Hudikhem enligt följande

På dagtid under vardagar mellan kl. 07.00 - 16.00 (tisdagar mellan 07.00 - 18:00 och fredagar mellan 07.00 -13.00) ska du ringa till vår Kundservice på telefon 0650 - 354 00.

På all övrig tid ska du ringa vårt journummer på 0650 - 139 50.

Under dagtid mellan kl. 07.00 - 16.00 (tisdagar mellan 07.00 - 18:00 och fredagar mellan 7.00-13.00) behöver du inte betala någon avgift för låsöppning. På övrig tid får du däremot betala en avgift på 1000 kr för låsöppning. Avgiften erläggs direkt till väktaren från Securitas i samband med arbetet. Observera att du även till väktaren ska kunna styrka att du bor i lägenheten och uppvisa giltig identitetshandling för denne i samband med låsöppning. Om du inte har tillgång till ID-kort innan låsöppning ska du omedelbart efter öppnande uppvisa giltig ID-handling.

Akuta fel efter kontorstid

Vårt journummer 0650-139 50 använder du vid akuta fel som behöver omedelbar åtgärd och inte kan vänta tills dagen efter.

 

Telenor är leverantör av det digitala utbudet inom de flesta av våra fastigheter. I hyran ingår för närvarande SVT1 och SVT2, samt följande TVkanaler som för närvarande ingår i deras grundutbud: TV4, SVT24 och Barnkanalen/Kunskapskanalen.

Detta grundutbud är för närvarande det s.k. "must carry" dvs. det som leverantören enligt nuvarande lagstiftning måste leverera. Förändringar i utbudet av kanaler kan ske beroende på förändringar i lagstiftningen. Glada Hudikhem garanterar endast det utbud som från tid till annan är s.k. "must carry".

På Telenors hemsida hittar du mer information

Felanmälan

Får du problem med din sändning gör du felanmälan direkt till telenor på telefon 020-222 222.

     

Trasiga glödlampor och lysrör i lägenheten köper och byter du själv. Det gäller även glödlampor till spis, spiskåpa/fläkt och kylskåp. Tänk på att även byta glimtändaren när du byter lysrör. Belysning i allmänna utrymmen som trapphus, källare och tvättstugor är vårt ansvar.

Glödlampor och lysrör är förbrukningsmaterial och går sönder ibland. Billiga lampor har ofta kortare livslängd än de som kostar lite mer. Investera gärna i energilampor. De är lite dyrare i inköp men räcker tio gånger längre än vanliga glödlampor men slukar bara en femtedel av energin. En energilampa på 5 watt ger ljus motsvarande en vanlig lampa på 25 watt. Du gör en miljöinsats och får billigare elräkning.

   

För varje lägenhet finns ett särskilt konto för att Du som hyresgäst själv ska kunna påverka det inre underhållet i din lägenhet. Detta förutsätter förstås att det finns pengar på kontot. I vårt kundcenter kan du som hyresgäst välja från ett brett urval av tapeter, färger och golvbeklädnader. I de flesta av våra lägenheter är rumsstandarden tapet, men det finns även lägenheter som helt eller delvis har målade väggar. Har du tillräckligt med pengar i fonden, väljer från vårt ordinarie sortiment och följer rumsstandarden bekostas allt av fonden. Alla kök målas och i badrum/toalett är det våtrumsmatta, målat och/eller kaklat.

Om lägenheten helt eller delvis saknar medel i fonden för en önskad renovering kan du som hyresgäst välja att betala.

Även om du väljer att köpa egna tapeter eller färg kan du utnyttja fonden för att få arbetet utfört. Vår kundtjänst hjälper dig att komma i kontakt med vår målarmästare som avgör vad som är lämpligt utifrån ytskiktets egenskaper och om vi kan godkänna tapet- eller färgval. Har du själv låtit utföra ytskiktsrenoveringar som inte är fackmannamässigt utfört kan du bli skyldig att återställa lägenheten eller bekosta arbetet. Det samma gäller om du valt allt för udda färger, tapeter eller material.

Exempel på ej godkända tapeter, färger och material

  • Fototapeter
  • Barntapeter (bilar, nallar, tecknade figurer, prinsessor etc.)
  • Bokstäver som klistras på tapet
  • Starkt avvikande färger
  • Mönstrade strukturtapeter

Du kan beställa målning/tapetsering  högst vartannat år per rumsenhet. Vi utför gärna arbetet efter överenskommelse med dig om lämplig tidpunkt. Flyttning av bohag samt städning efter hantverkare ombesörjes av hyresgästen utan ersättning.

   

Innan du kan hämta nycklarna till din lägenhet ska hyran vara betald. Kom ihåg att ta med kvitto på hyresinbetalningen utifall inbetalningen inte har kommit in i vårt system ännu.

Vart du ska hämta nycklarna styrs av vilken adress du ska flytta till.

  • Hudiksvall (södravästra) och delar av centrala stan i Hudiksvall hämtas på Vänortsvägen 2
  • Hudiksvall (norraöstra och delar av centrala stan i Hudiksvall, hämtas på Björkbergsvägen 8 
  • Delsbo / Norrbo / Friggesund / Näsviken hämtas i Delsbo,
    på Torggatan 1
  • Iggesund / Enånger / Njutånger / Forsa hämtas i Iggesund,
    på Smedvägen 4

Här kan ni se öppettiderna för våra kontor

Om den första infaller på en helg- eller röddag får ni hämta nycklarna nästkommande vardag. 

Vid inflyttningen får du ett antal originalnycklar - till lägenhet, tvättstuga osv. Dessa är alltid stämplade med ett speciellt nummer. Du är själv ansvarig för att hålla ordning på nycklarna. Dina nycklar är värdeföremål som inte får komma i orätta händer.

Önskar du att beställa fler nycklar kontaktar du kundtjänst. Extranycklar får du bekosta själv.    

Om nycklar saknas vid avflyttning kommer ni att debiteras för cylindebyte/flexning.

   

Du får ha parabol, men måste följa vårt regelverk. För att en parabolantenn skall vara riskfri skall hela parabolskivan vara monterad på insidan av balkongen av en fackman. Parabolen får alltså inte fästas på husväggen utanför balkongräcket. Är du osäker på vad som gäller, kontakta ditt lokalkontor.

   

Persienner ingår inte i din bostad. Väljer du att själv montera persienner i dina fönster ansvarar du själv för persiennerna och för underhållet. Lika så om hyresgästen före lämnar persienner i bostaden när du flyttar in.

   

På flera av våra fastigheter har vi porttelefoner vid entrédörrarna. Då kan besökarna ringa er via porttelefonen och ni kan svara och öppna porten med er telefon.

Mitt namn finns inte i porttelefonen, varför?

Ni måste meddela kundtjänst att ni vill stå med ert namn i porttelefonen samt vilket telefonnummer som ska registreras. Det går endast att registrera mobilnummer.

OBS! Om ni får ett nytt telefonnummer måste ni meddela oss så vi kan uppdatera porttelefonen.

Hur ser det ut i porttelefonen med mitt namn?

Det står i bokstavsordning enligt efternamn. Exempelvis för Kalle Karlsson står det Karlsson K.

Kan både jag och min sambo finnas i porttelefonen?

Ja, vi kan lägga in flera om de bor i lägenheten. Om sambon inte står på kontraktet är det hyresgästen som måste meddela kundtjänst att ytterligare ett namn och nummer ska läggas in.

Hur ser det ut i min telefon när någon ringer mig från porttelefonen?

Det kommer ringa med telefonnumret +46 7741 09 020. Vi rekommenderar att lägga in detta nummer som en kontakt.

OBS! Om ni blockerar det telefonnumret går det inte att ringa er via porttelefonen.

Vad gör jag när någon ringer via porttelfonen?

Om ni ser att det ringer med porttelefonnumret +46 7741 09 020 svarar ni som vanligt. Först kommer det höras några signaler innan det blir tyst. När det tystnat kan du prata med personen som står vid porttelefonen. Vill du öppna entrédörren trycker fram knappsatsen på er telefon och klickar på nummer 5.

Hur öppnar jag entrédörren?

Efter ni svarat på samtalet, tryck fram knappsatsen på er telefon och klicka på nummer 5.

Hur gör besökaren vid porttelefonen?

Genom att trycka på knapparna under pilsymbolerna kan de bläddra sig fram till personen de söker. När de har hittat rätt namn och den personen är markerad trycker de på knappen under ring.

Pilknapparna är markerade med rött. Ringknappen är markerat med grönt.

   

Rökning är inte tillåten i våra gemensamma utrymmen, såsom entréer, trapphus, hissar, tvättstugor och torkrum.

Många är allergiska och kan bli svårt sjuka av cigarettrök. Rök ej utanför entrén. Visa även hänsyn till grannar när du röker på balkong/uteplats. Fimpar ska läggas i en askkopp.

   

Om någon av parterna vid en separation säger upp sin del av hyresavtalet så förfaller hela avtalet. Den andre kan då ha rätt att överta avtalet och få det förlängt för egen del. Detta förutsätter att han eller hon skäligen kan godtas som ensam hyresgäst, till exempel klara att ensam betala hyran.

Tvist löses av tingsrätten

Parter som är oense om vem som ska få bo kvar i lägenheten löser sin tvist genom att vända sig till en bodelningsförrättare vid tingsrätten. De bestämmelser som gäller mellan sambor och makar vid separation finns reglerat i lagen. Det är alltså inte Glada Hudikhem AB som avgör tvisten.

   

Om du drabbas av skadedjur är det du som är ansvarig för att åtgärda detta. Kontakta alltid oss om du misstänker att du har drabbats av skadedjur.

Kontakta oss på 0650-354 00

Tänk också på att inte mata fåglar från balkongen eller på uteplatsen eftersom det kan locka till sig råttor eller möss. 

   

Snöröjningen på våra bostadsområden sköter vi tillsammans med våra entreprenörer. Vi skottar till allmänna utrymmen som tvättstuga, sophus och gemensamma trapphus. Bor du i lägenhet med egen ingång eller loftgång ansvarar du själv för snöskottningen. Detsamma gäller om du hyr bilplats.

  • som prioritet 1 röjs stora vägar och parkeringsytor (ej förhyrda p-platser)
  • som prioritet 2 röjs gångvägar i bostadsområdet

Besöksparkeringar kan vid kraftigt nedfall användas som snöupplag under kortare tid, då ej annan plats för snöupplag finns. Dessa upplag rensas dock från snö då tillfälle ges.

Då det gäller förhyrda parkeringplatser ansvarar hyresgästen själv för att snöröja respektive plats.

Kom ihåg att motorvärmarkablar inte får lämnas kvar i uttaget då bilen lämnat platsen eftersom det kan innebära att personer eller djur kan komma åt den strömförande kabeln.

   

Det är billigare att källsortera än att slänga alla sopor på ett och samma ställe. Vid sophusen på området där du bor finns ett informationsblad.

Läs mer om sophantering här i vår folder Sophanteringsguide (PDF)

Här nedan följer några exempel om hur man ska sortera.

Hushållsavfall

Blöjor, bindor, tamponger, dammsugspåsar, diskborstar, porslin, plastleksaker, snus och fimpar.

Matavfall

Matrester, kaffesump, äggskal, snittblommor m.m. Men även servetter och hushållspapper får slängas här. Tänk på att plast inte får förekomma i matavfallet. Släng avfallet i rätt behållare i miljöstationen.

Tidningar

Dagstidningar, tidskrifter, kataloger, reklamblad och skrivpapper.

Glas-färgat och ofärgat

Lämna alla flaskor med pant till affären. Övrigt färgat och ofärgat glas sorteras var för sig.

Förpackningar av papper

Tomma mjölk- och juiceförpackningar, äggkartonger, papperspåsar, papperskassar och wellpapp.

Förpackningar av metall

Konservburkar, aluminiumfolie och aluminiumformar, tuber, kapsyler, lock.

Förpackningar av plast (både hård och mjukplast)

Shampoflaskor, disk- och tvättmedelsflaskor, margarinaskar, kesoburkar, glasslådor, plastlock och plastflaskor.

Elektronik

Glödlampor, lysrör, batterier

Mediciner

Gamla mediciner ska alltid lämnas tillbaka till apoteket.

Miljöfarligt avfall

lämnas vid kommunens återvinningsanläggning vid Ulvberget
Hit räknas bl.a lim, färgrester och hushållskemikalier, elektriska apparater och eldrivna leksaker.

Grovsopor

Lämnas vid kommunens återvinningsanläggning vid Ulvberget.

Böter

Den som ertappas med att dumpa otillåtna sopor faktureras minst 1000 kronor.

Stor kostnad 

Varje år kostar det oss drygt 800 000 kr att städa upp felsorterade sopor. Dessa pengar skulle vi vilja använda till bättre saker som gynnar er hyresgäster.

 

   

Du har rätt till lugn och ro i ditt hem.

Blir du störd så ta i första hand kontakt med din störande granne.

Upphör inte störningarna så kontakta vår bokonsulent på dagtid på tel 0650-35 410

På kvällstid och helger ringer du vår störningsjour på

0650-139 50

Även om toleransnivån under dagtid får sättas något högre, så måste man som hyresgäst alltid visa vederbörlig hänsyn till sina grannar i vad man företar sig.

Förvarna gärna grannarna om du ska ha fest eller om du
till exempel behöver borra för att sätta upp tavlor.

Dina gäster är ditt ansvar. Du har även ansvaret om dina gäster stör både i lägenheten, i trapphus eller ute på gården.

Läs mer om störningsjouren i den här broschyren

   

Har du plötsligt ingen el i uttaget? Innan du felanmäler, kolla först säkringarna. Det är hyresgästens eget ansvar att byta dem.

Har du ett vanligt gammaldags proppskåp kollar du bara om någon säkring gått och i så fall byter du till en med samma styrka.

Har du en nyare elcentral med automatsäkringar och jordfelsbrytare, är det istället en knapp du ska trycka på. Se instruktion i anslutning till elcentralen.

En vanlig anledning till att jordfelsbrytaren löser ut är att de strömförande delarna av vattenkokaren, kaffebryggaren eller strykjärnet kommit i kontakt med vatten.

Säkringen kan även lösa ut om man belastar eluttagen med för många maskiner som är igång samtidigt. Lägg gärna på minnet vad som orsakade att säkringen gick för att förebygga att det händer igen.

   

Om din tvättmaskin ska kopplas ur ska du kontakta ditt lokalkontor.

   

Tvättstugan är en gemensam plats som används av många. Det är därför viktigt att vi alla hjälps åt att hålla den ren och fräsch.

Manuell bokning

Tvättstugan bokas på de flesta av våra områden med en tvättcylinder. Med den bokar du en tvättid manuellt på bokningstavlan i tvättstugan.

Boka online via Mina sidor

På vissa adresser erbjuder vi webbokning på Mina sidor. Kontakta kundtjänst på 0650-354 00 för att få dina inloggningsuppgifter till webbokningen. Det går även bra att boka tvättid via den elektroniska bokningstavlan i tvättstugan.

Adresser med möjlighet för webbokning

Centrala stan

  • Kålhagsgatan 36 / Trädgårdsgatan 33 / Skeppargatan 21
  • Hövdingegatan
  • Kungsgatan

Söder

  • Vallvägen

Öster

  • Östanbräcksvägen
  • Bålsövägen
  • Björkbergsvägen
  • Stormyravägen

Iggesund

  • Gråstensgatan

Norr

  • Solbågen
  • Blockvägen

Väster

  • Vänortsvägen
  • Mariboplan
  • Kasköplan
  • Namsosplan

Delsbo

  • Björkgatan 9-81
  • Smedjegatan 8-12

Forsa

  • Fredriksbergsvägen
  • Frejavägen 12-18
  • Backavägen 2-12

Näsviken

  • Övernäsvägen

Sopkorgen är endast till för damm

Ta med dig tvättmedelsförpackningar och sköljmedelsflaskor, även de tomma. Förpackningarna ska källsorteras vid närmsta återvinningsstation som kartong eller plast.

 

Adresser med möjlighet för webbokning

Efter avslutat tvättpass

Det är viktigt att du städar efter dig när du är klar i tvättstugan.

Torka av tvättmaskinen och rengör tvättmedelsfacken.

Rengör torkskåp och tumlare, kom ihåg filtren! Sopa och skura golven efter dig. Vid tvättmaskinerna finns det ett uppsamlingskärl för avloppsvatten. Gallret i uppsamlingskärlet ska också rengöras.

 

   

Det finns ett lägenhetskonto för varje lägenhet

Enligt en överenskommelse mellan Glada Hudikhem och Hyresgästföreningen omfattas varje lägenhet av ett lägenhetskonto. Det ger dig möjlighet att renovera din lägenhet när du vill. Du kan beställa målning eller tapetsering. Vi utför gärna arbetet efter överenskommelse med dig om lämplig tidpunkt.

Det disponibla beloppet på kontot avgör om och vad du kan beställa.
Uppräkning av kontot sker vid varje nytt år.

Alla nyinflyttade får efter slutbesiktning ett besiktningsutlåtande och kontoutdrag/beställninglista för lägenheten.

Fyllt konto, innebär att summan i behållningen är lika med maxbeloppet. Då har du möjlighet att beställa helrenovering av din lägenhet.

Glada Hudikhem har ett eget måleri, men anlitar även externa målerifirmor. Golvarbeten och målning av luckor utföres av externa firmor.

Vår tapetkollektion är Boråstapet Borosan. Kom in till våra kontor för att titta.

Våra mattor och våtrumskollektion hämtar vi efter ett urval från Tarkett och Forbo

Har du några frågor är du välkommen att ringa oss på telefon 0650-354 00.

   

Uppsägningstiden är tre månader från nästkommande månadsskifte. Du måste alltså exempelvis säga upp lägenheten senast den 31 mars för att få räkna april, maj och juni som uppsägningstid.

Dödsbo har rätt att säga upp lägenheten inom en månad från dödsdatum med en månads uppsägningstid från nästkommande månadsskifte.

För hyresgäst som flyttar till särskilt boende - så kallat servicehus - är uppsägningstiden en månad från nästkommande månadsskifte.

Här finns blankett för Uppsägning lägenhet

Du kan även säga upp ditt hyreskontrakt via mina sidor.

Naturligtvis kan du själv önska att bli av med lägenheten till ett tidigare datum, det är dock alltid den kund som skriver kontrakt på din lägenhet som avgör om ett snabbare övertagande kan accepteras. Uppsägningstiden har alltså ingen inverkan på urvalet av kund för en lägenhet.

Garage och carport hyr du för tre månader i taget. Bilplats med motorvärmare och bilplats hyr du normalt på årskontrakt. Bilplatsavtal är så kallat biavtal, det vill säga de upphör när lägenhetskontraktet slutar att gälla.

Om endast bilplatsen ska sägas upp är uppsägningstiden en månad före avtalstidens utgång. Om du har ett årskontrakt och säljer din bil under avtalsperioden kan du få förkortad uppsägningstid till tre månader.

Läs mer om våra uthyrningsregler

   

Du som är hyresgäst har ansvar för din uteplats och att den vårdas på ett bra sätt.

  • Uteplatsen ska inte vara ett förråd eller uppläggningsplats för saker som gör att uteplatsen ser ovårdad ut.
  • Tänk på att inte mata fåglar på uteplatsen, eftersom spilld mat kan locka till sig råttor och möss
  • Grillning med kol eller gasol får ske 10 meter från närmaste byggnad, ej på den egna uteplatsen eller balkong
  • Pool får endast vara en uppblåsbar mindre pool som kan tömmas på vatten efter daglig användning. Poolen får inte lämnas kvar otömd, det medför att andra barn eller djur kan drunkna. Det är du som är hyresgäst som bär ansvaret för poolen.
  • Samma regler gäller för studsmatta.
    Studsmattor eller pooler får ej ställas på Glada Hudikhems allmänna ytor.

Om du inte sköter din uteplats ordentligt kan det leda till en störningsanmälan.

Om du mot förmodan, trots tillsägelse, inte städar upp din uteplats kan hyresavtalet sägas upp.

   

I vissa av våra lägenheter har vi gjort ett friskluftsintag intill radiatorn som hjälper till att öka luftväxlingen och förhindrar hög radonhalt.

Detta luftdon (vita kåpor med friskluftskanaler) ska EJ täppas igen, då köksfläktens effektivitet då påverkas.

Uppstår onormalt kalldrag i lägenheten kontaktar du ditt lokalkontor.

   

Värmesystemen hänger inte med

Vid snabba väderomslag hinner inte alltid fastighetens värmesystem med att ställa om till att producera mer värme och det kan därför upplevas som kallare i din bostad. Då är vårt bästa tips att ta på sig en extra tröja, ett par strumpor och krypa ner under en filt.

Temperaturen i din bostad ska vara 20 grader. Om temperaturen är under 20 grader, börja med att kontrollera så att alla element är på.

När du mäter temperaturen i din bostad sätter du upp en termometer i ögonhöjd på en innervägg (en vägg mellan två rum och utan fönster).

Du kan själv hjälpa till att behålla värmen i din bostad genom att

  • placera soffan eller andra större möbler minst en decimeter bort från elementen, så de inte hindra värmen från att sprida sig i rummet.
  • se till att gardinerna inte hänger framför och täcker hela elementet.
  • vädra gärna korta stunder med tvärdrag och låt inte fönster och dörrar stå på glänt.
  • bara använda spisfläkten under tiden du lagar mat.
  • alltid försöka ha friskluftsventiler eller tilluftsventiler öppna, ju fler ventiler som är öppna desto mindre drag blir det.
  • se efter om dina fönster och dörrar behöver nya tätningslister, kontakta din husvärd eller gör en felanmälan via vår hemsida.

   

För att överta en lägenhet från en annan person krävs vår tillåtelse.

Du måste då ha bott tillsammans med personen i ett varaktigt sammanboende. En annan förutsättning vid övertagande är att lägenheten använts med gemensamt hushåll och att den varit den enda stadigvarande bostaden för de sökande.


Inneboende kan inte överta lägenheten

En kompis, inneboende eller andrahandshyresgäst kan inte överta ett hyreskontrakt. Det räcker inte att han eller hon har varit inneboende.

Det har heller ingen betydelse om ni är släkt, det är sammanboendet i sig som räknas. Man får alltså inte automatiskt överta sina föräldrars eller syskons lägenhet eller testamentera bort en hyresrätt. Det är hyresgästens uppgift att styrka sammanboendet med ett personbevis.

   

Hittar du inte svaret på din fråga? 

Kontakta oss så hjälper vi dig.