När du flyttar in

Det är mycket att tänka på när man ska flytta.

Här nedan har vi samlat några vanliga frågor som rör din inflytt.

Innan du kan hämta nycklarna till din lägenhet ska hyran vara betald. Kom ihåg att ta med kvitto på hyresinbetalningen utifall inbetalningen inte har kommit in i vårt system ännu.

Nycklar hämtas på ditt närmsta lokalkontorVåra lokalkontor hitar du här. Om den första infaller på en helg- eller röd dag får ni hämta nycklarna nästkommande vardag.

Vid inflyttningen får du ett antal originalnycklar - till lägenhet, tvättstuga osv. Dessa är alltid stämplade med ett speciellt nummer. Du är själv ansvarig för att hålla ordning på nycklarna. Dina nycklar är värdeföremål som inte får komma i orätta händer.

Önskar du att beställa fler nycklar kontaktar du kundtjänst. Extranycklar får du bekosta själv.

Om nycklar saknas vid avflyttning kommer ni att debiteras för cylindebyte/flexning.

 

   

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Adressändring.

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt eller på ditt postfack eller ytterdörr.

Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange C/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren eller på postboxen i entrén om det finns en sådan.

   

Hos oss ägs el-nätet av Ellevio men du kan naturligtvis själv välja vilken el-leverantör du vill teckna avtal med gällande förbrukningen. Glada Hudikhem registrerar alla våra hyresgäster som flyttar in hos Ellevio.

   

Det finns bredband via fiber till nästan samtliga fastigheter inom vårt bestånd.

Har du frågor om internettjänster?

Kontakta Fiberstaden på 0650-55 60 00 eller fiberstaden.se

Får du prolem med din uppkoppling ska du göra en felanmälan till din internetleverantör.

   

Innan du flyttar in har vi gjort en avflyttningsbesiktning för den tidigare hyresgästen. Där har vi noterat eventuella skador och anmärkningar men det kan ändå finnas brister som upptäcks i efterhand. Har du som ny hyresgäst synpunkter på det besiktningsprotokollet är det viktigt att du tar upp det med din husvärd direkt, så att problemet kan lösas.

   

Enligt vår uthyrningspolicy är du skyldig att ha en hemförsäkring när du tecknat lägenhetskontrakt.

   

För flytt eller tecknande av telefonabonnemang tar du själv kontakt med leverantör av dessa tjänster.

Välkommen till oss

Relaterade sidor

Mina sidor

När du bor hos oss

När du flyttar ut

Kontakta oss

Bra att läsa

Vår broschyr om störningsjouren

Vår broschyr om trivselregler