Webbplatsinformation
Om webbplatsen
Vår strävan är att webbplatsens innehåll ska vara korrekt, tillgängligt och användbart för så många som möjligt.
GDPR
Information om behandling av personuppgifter Vi behandlar personuppgifter när du söker bostad, när du sedan blir kund hos oss och även en tid efter att din tid som kund hos oss har upphört. Din integritet är viktig för oss och vi vill därför att du läser vidare för att få veta mer.
En personuppgift är all slags information som kan kopplas till dig som person, till exempel namn, adress, kontaktuppgifter som telefonnummer och e-postadresser.
Personuppgiftsansvarig
Bostadsföretaget Glada Hudikhem, Box 1123 (Stationsgatan 3B), 824 13 Hudiksvall är personuppgiftsansvarig för behandling av dina personuppgifter som vi gör själva eller annat företag gör på vårt uppdrag. Vi har ett dataskyddsombud, e-post: dataskyddsombud@hudiksvall.se, som kontrollerar att vi behandlar dina personuppgifter korrekt.
Så här behandlar vi dina personuppgifter
När du står i kö (gäller även medsökande) Under kötiden samlar vi in och behandlar dina personuppgifter för att administrera din ansökan/intresseanmälan. Det gör vi för att vi har ett berättigat intresse av att behandla dina personuppgifter. Uppgifterna ligger kvar så länge du står i vår kö. Om du inte önskar stå kvar i kön kan du begära att vi rensar bort och raderar dina personuppgifter.
När du erbjuds en bostad hos oss
När du blir erbjuden en bostad hos oss behöver vi behandla fler uppgifter om dig. Då behöver vi t.ex. uppgifter om din ekonomi, om din anställning och hur du skött tidigare boenden och hyresinbetalningar. Det innebär att vi gör en kreditupplysning, hämtar uppgifter från inkassobolag och Kronofogdemyndigheten och behandlar anställningsintyg, andra intyg och uppgifter från referenspersoner du lämnar till oss. Om du har en förvaltare eller god man behöver vi behandla de uppgifterna. Om du erbjuds ett särskilt boende eller gruppboende kommer vi att hämta in beslut från socialnämnden. Om du erbjuds en studentbostad kommer vi att behandla antagningsbesked och kårmedlemskap eller andra intyg som styrker att du kommer att studera under hyrestiden.
Vi sparar dina uppgifter så länge de är relevanta och aktuella. Kreditupplysning, uppgifter från inkassobolag och myndigheter som vi samlat in för att godkänna dig som hyresgäst sparar vi inte. Om du blir nekad en lägenhet hos oss pga. av att vi inte kan godta dig som hyresgäst kommer dock vi att bevara dina personuppgifter i tre månader efter avslagsbeslutet.
Under hyresförhållandet
När du blir kund hos oss och får ett hyresavtal behandlar vi dina personuppgifter för att kunna fullgöra och administrera våra skyldigheter som hyresvärd och avtalspart. Under hyresförhållandet behandlar vi t.ex. dina personuppgifter när vi skickar ut hyresavier och hanterar dina betalningar, när vi inhämtar uppgifter om förbrukning av el och/eller vatten/värme, när vi hyresförhandlar och när vi skickar information till dig som du behöver.
Vi kan också behöva uppdatera dina personuppgifter mot offentliga register för att
säkerställa att de är korrekta. Om du bor i en studentbostad kommer vi t.ex. att kontrollera att
du studerar. Om du har skyddade personuppgifter kommer vi att hantera dina uppgifter
enligt våra rutiner för sådana.
Vi behandlar också dina personuppgifter för att kunna tillhandahålla våra tjänster och
service till dig samt för att marknadsföra oss och våra tjänster. Denna behandling är
nödvändig för vårt berättigade intresse att utveckla, förbättra och sälja produkter och
tjänster och behålla en god kundkontakt med dig. Dina personuppgifter kommer också att
behandlas så att andra företag kan marknadsföra sina produkter som du kan ha nytta av i
samband med hyresförhållandet. Sådan marknadsföring kan avse bredbandsbolag,
försäkringsbolag och elbolag.
Vi behandlar också dina personuppgifter när det är nödvändigt för att tillvarata ett rättsligt
anspråk. Det kan vi behöva göra om det t.ex. förekommer kommer störningar i boendet,
sena eller uteblivna hyresbetalningar eller skador i lägenheten. Vi kan också behöva lämna
ut dina personuppgifter till socialnämnden eller andra berörda myndigheter.
Vi kan komma att anlita personuppgiftsbiträde för behandling av dina personuppgifter. Det
kan t.ex. gälla en entreprenör som ska reparera något i din lägenhet ett företag som
tillhandahåller bredband eller el, ett inkassoföretag eller ett företag som sköter våra IT-system.
Vi lämnar också ut dina personuppgifter när det följer av lag eller myndighetsbeslut. Om
uppgifterna överförs till ett land utanför EU, säkerställer vi att sådan överföring är laglig.
Vi sparar dina personuppgifter under den tid de är relevanta. Ett borgensåtagande, beslut
om förvaltare eller god man raderar vi två år efter åtagandets eller beslutet har upphört att
gälla.
När hyresförhållandet är slut
Vi kommer att gallra och rensa personuppgifter om dig när du flyttat från din lägenhet men
vissa uppgifter måste vi spara i minst två år därefter som t.ex. hyresavtalet, beslut från
socialnämnd och studieintyg. Uppgifter om dig som finns i vårt bokföringsmaterial, t.ex.
betalningar, kommer vi att spara i sju år inklusive innevarande år.
Alternativt: Vi är ett kommunalt allmännyttigt bostadsföretag och omfattas av
tryckfrihetsförordningens bestämmelser om allmänna handlingar. Det innebär att vi bevarar
allmänna handlingar i vårt arkiv. Allmänna handlingar är handlingar som skickas in till oss eller
handlingar vi själva upprättar, t.ex. hyresavtal, brev och intyg. Vi gallrar allmänna handlingar
och uppgifter enligt vår dokumenthanteringsplan.
Dina rättigheter
Om du inte vill att dina personuppgifter ska behandlas för marknadsföringsändamål kan du
när som helst meddela oss detta.
Du har rätt att få information om vilka personuppgifter vi hanterar om dig, ett registerutdrag.
Du har också rätt att få felaktiga uppgifter rättade. Du har också rätt att kräva att vi
begränsar vår behandling av dina personuppgifter om du t.ex. anser att de inte är korrekta.
Du har rätt att få dina personuppgifter överförda till ett annat företag (dataportabilitet).
Du har också rätt att klaga på hur vi behandlar dina personuppgifter till oss och till
tillsynsmyndigheten, Datainspektionen. Det kan du göra om du tycker att vi inte behandlar
dina personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen.
Information skickas från din webbläsare
När du besöker en sida på www.hudikhem.se sparar vi uppgifter om din ip-adress, webbläsare och operativsystem. Uppgifterna skickas automatiskt från din webbläsare till våra servrar där de sedan sparas i en logg. Vi använder informationen för att se att våra tjänster fungerar som de ska och för att ta fram statistik.
Standarder
Vi har strävat efter att bygga webbplatsen i enlighet med gällande standarder. För innehållet används HTML5 och presentationen styrs via Cascading Style Sheets (CSS3).
Webbläsare
Webbplatsen visas allra bäst i en modern webbläsare som har stöd för ovan angivna standarder. Exempelvis senare versioner av:
- Google Chrome (PC/Mac)
- Google Chrome (iOS/Android)
- Mozilla Firefox (PC/Mac)
- Microsoft Edge (PC)
- Apple Safari (macOS/iOS)
Äldre webbläsare visar samma innehåll, men utan formgivningen.
Responsiv webbdesign
Webbplatsen är anpassad för datorskärmar med minsta upplösning, 1170×768 pixlar och responsivt anpassad för smartphones och surfplattor.
Om din webbläsare är inställd på att visa mycket större eller mindre textstorlek än normalläget kan vissa förskjutningar i grafiken förekomma.
Nedladdning av filer
- För att öppna en fil – klicka på länken.
- Länkar till filer öppnas automatiskt i nya fönster.
- För att spara hem en fil på högerklicka med musen på länken och välj "Spara mål som...".
- Ge filen ett namn och välj en plats på din dator vad den ska sparas.
Filformat som används på webbplatsen är huvudsakligen PDF. För att öppna pdf-filer krävs programvaran Acrobat Reader, som är gratis. Ladda ner Acrobat Reader DC från Adobes webbplats.
Filformaten Word, Excel och Powerpoint kräver programvara från Microsoft.